Saturday, January 1, 2011

kenapa aku suka kuyang

last entri aku dah cerita kenapa aku suka kuyang. so kali ni aku nak sambung lagi kenapa aku suka kuyang ni. bagi aku kuyang ni sangat meaningful bagi aku.

aku suka kuyang ni sebab aku dapat rasa dia boleh bimbing aku. bimbing aku ke jalan yang lurus la.. jalan yang lebih diredhai. aku kenal kuyang ni pun time bulan yang sangat mulia, Ramdahan alMubaraq. macam mana aku kenal dia, nanti aku stori okeh!

dulu hati aku ni keras sangat. aku rasa ramadhan tu just bulan untuk berpuasa je. takda pun nak hayati ke, apa ke. then, after kenal kuyang je, dia selalu cerita kat aku ramadhan ni best. macam masa pertukaran umur baru. dia kata belum tentu lagi kita dapat jumpa ramadhan yang akan datang. waktu tu lah, abru aku mula terfikir betapa berharganya ramadhan. tak pernah-pernah aku menangis rasa sedih bila ramadhan nak tutup tirai, tapi time ramadhan yang aku kenal kuyang tu, first time aku nanges sedih. kuyang sendiri cakap kat aku..

“alhamdulillah, lembut jugak hati awak akhirnya”

kuyang pun selalu pesan kat aku, tutup aurat, jaga kehormatan diri. memang tak dinafikan, before tu memang aku agak jahil pun bab-bab aurat ni. aku start sedar pasal aurat ni pun after aku sakit tahun lepas, lebih kurang 2 bulan before aku kenal kuyang. ternyata, hidayah tu milik Allah. macam-macam cara Dia gunakan untuk sampaikan hidayah kepada hambaNya. aku rasa Allah kenalkan aku dengan Kuyang pun mungkin untuk beri hidayah kat aku..

kuyang sendiri selalu pesan, jaga solat, rajin-rajin mengaji. before aku kenal kuyang, aku tak pernah nak pegang mathurat. tapi bila dia selalu cerita pasal baca mathurat, hati aku pun terlintas nak baca juga. dia selalu ingatkan, tak dapat nak baca pagi, petang pun takpa. dalam dia tengah sedih arwah abang dia meninggal tu, sempat lagi dia pesan aku. alhamdulillah sekarang aku dah boleh hafal almathurat tu.. terima kasih Ya Allah..

yang paling aku tersentap bila kuyang cakap, dia sayang aku sebab dia sayang kat agama dia. ya Allah, semoga dipermudahkan segala urusan kami. mintak dijauhkan dari perkara-perkara yang melalaikan kami. aku selalu doa, kalo betul dia ditakdirkan untuk aku, dekatkanlah hatiku dengan hatinya tanpa sedikit pun berpaling dariMu..amin

tu jelah dulu kot, banyak chapter lagi kalo nak share. sekian.

No comments:

Post a Comment

ini adalah kisah luahan hati.. setiap manusia mempunyai kekurangan sendiri. jika ingin memberi tegura, tegurlah secara berhikmah..